
Celý jeden rok se letošní deváťáci věnovali tématu Wellbeing v projektu Erasmus+. A co je to vlastně wellbeing? Wellbeing znamená celkovou pohodu, která zahrnuje fyzické, duševní a emocionální zdraví. Nejde jen o pasivní stav, ale o aktivní proces, kdy si člověk buduje odolnost vůči stresu, rozvíjí svůj potenciál a žije plnohodnotný a spokojený život. Klíčem k wellbeingu je sebepéče, schopnost zvládat náročné situace a budování zdravých vztahů.
K tomuto účelu se celý rok naši deváťáci účastnili projektů se žáky belgické školy z městečka Erpe Mere, italské školy z města Meda a řecké školy z Heraklionu. A co vlastně bylo náplní projektů? Jednoduše využít svých dovedností ke spolupráci na videích o škole, svých zájmech, tradicích našich zemí. Zabývali se svými stravovacími návyky, ale i historickými tématy jako jsou historie města či Kameny zmizelých.
Velkým vyvrcholením celého projektu bylo společné setkání všech 4 škol na řeckém ostrově Kréta. Společný týden aktivit všech škol, kde se promítala témata celého společného roku práce, byl opravdu zajímavý. Přes počáteční ostych se všichni rychle dostali a zjistili, že jsou schopni pracovat v mezinárodním týmu, poznávat nové kamarády a zapojit se i do činností jako je třeba tanec, skládání básniček, karetních her s tématikou AI, evropských institucí, poznáváním historických památek prostřednictvím QR run či Actionbound aplikací. K tomu všemu slunečné dny, kdy nechyběl odpočinek na pláži či u bazénu, řecká kuchyně, spousta nových přátelství a zkušeností, milí a přátelští učitelé a wellbeing v plné síle nabral konkrétní podobu.
A jak se o projektu vyjádřili sami účastníci? Tady jsou jejich názory:
Ze začátku bylo náročnější pracovat ve skupinkách, kde jsme se tolik neznali. Aktivity byly různorodé, od logického myšlení až po hry na pláži. Našel jsem si nové kamarády, se kterými udržuji kontakt. V řecké škole se mi líbily přestávky, které děti tráví venku a celkově mi připadala škola podobná americkému typu škol.
Tomáš Vrána, 9.A
Podle mě se Erasmus+ velice vyplatil. Během roku jsme sice museli být každý čtvrtek ve škole dříve než ostatní a pracovali na projektu, ale potom byl výjezd na Krétu super. Moře, horko, přátelé z různých zemí. Dělali jsme s novými kamarády aktivity a všichni jsme se socializovali.
David Vlček, 9.A
Začalo to na podzim loňského roku, když jsme se každý čtvrtek v 7 ráno setkali. Dělali jsme různé věci jako třeba dopisování, vyráběli jsme videa, ochutnávali sladkosti z různých zemí. Někdy se mi moc nechtělo vstávat, ale nakonec se to moc vyplatilo. Na Krétě jsme dělali mnoho aktivit, strašně super bylo moře a lidé z Belgie a Itálie, kteří dobře mluvili anglicky.
Kryštof Románek, 9.A
Erasmus mi dal hodně vzpomínek, jak ze školy, tak z výjezdu na Krétu. Našel jsem si tam nového kamaráda, se kterým si stále píšu.
Tomáš Červenka, 9.B
Byla to velká zábava a moc jsem si to užil. Nejlepší zážitky mám z aktivity Actionbound, kde jsme prošli památky a kulturní místa. Erasmus mi dal zkušenosti a také jsem si ověřil své komunikační schopnosti v angličtině.
Marek Švihel, 9.B
Poznala jsem se s novými lidmi z jiných zemí, naučila se více pracovat ve skupinách a poznala jsem další kousek světa.
Barbora Kučerová, 9.A
Naučila jsem se pracovat ve skupinkách s lidmi z cizích zemí. Dozvěděla jsem se něco o historii Řecka. Celý Erasmus mě bavil a jsem ráda, že jsem se jej mohla zúčastnit.
Kristýna Pernická, 9.A
Všem učitelům, žákům a také vedení školy patří velký dík za další skvělý Erasmus, na který budeme rádi vzpomínat.
Martina Mazáčová
