Mgr. Jana Sedlářová
tel: 702 008 823
sedlarova@zssafarikova.cz
Proč je ve škole školní psycholog?
Je ve škole zejména proto, aby se v ní děti cítily dobře.
Pomáhá žákům, rodičům a učitelům při problémech s chováním a s učením. Podpora je důležitá zejména pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami, pro žáky mimořádně nadané a žáky zdravotně nebo sociálně znevýhodněné. Podpora je poskytována všem žákům (nejen žákům
znevýhodněným) kteří ji potřebují.
Náplň práce zahrnuje:
1) Skupinová práce s dětmi:
– diagnostika třídního klimatu odhalující vztahy mezi vrstevníky – sociometrie
– prevence ve třídách: přednášky, náslechy, depistáže, techniky pro snižování napětí, rozvoj spolupráce, posílení schopnosti empatie, projekční a sebepoznávací techniky
– přecházení, odhalování, příp. řešení šikany
– spolupráce na vedení třídnických hodin
– zjišťování školní zralosti u předškoláků
– zajišťování mimoškolních pobytů –převážně adaptační kurzy
– činnosti ve školním klubu
– doprovázení dětí na soutěže, kulturní a sportovní akce, exkurze
– rozvojové skupiny –posílení schopnosti komunikace s vrstevníky
2) Individuální práci s žáky:
– podpůrné a motivační rozhovory
– nácvik sociálních dovedností
– pomoc žákům s poruchou chování (příp. s poruchou učení)
– krizové intervence
3) Poskytování konzultací rodičům a zákonným zástupcům:
– individuální konzultace
– semináře Neposeda
4) Poskytování metodické pomoci pedagogickým pracovníkům:
– individuální konzultace
– případové konference, schůzky asistentek pedagoga, schůzky školského poradenského pracoviště
5) Komunikace s odborníky a další vzdělávání:
– spolupráce s OSPOD, PPP, SVP, SPC, SAS, schůzky školních psychologů, supervize, spolupráce s dalšími odborníky s jiných škol apod.
– další vzdělávání je zaměřené zejména na práci s dětmi s ADHD, s PAS a s dětmi jinak znevýhodněnými. Neméně důležitá je péče o lidi v okolí takového dítěte!
Na Základní škole Šafaříkova pracuje šk. psycholog Mgr. Jana Sedlářová v rámci projektu RAMPS VIP III. Pomáhá dětem a jejich rodičům při problémech s učením a chováním, je ve škole zejména proto, aby se v ní děti cítily dobře.
Poradenské služby jsou určené:
- dětem
- rodičům (zák. zástupcům)
- pedagogům
Náplň práce zahrnuje:
Práce se třídou:
- náslechy, depistáže (sledování žáků během vyučování)
- participace na adaptačních kurzech 6. tříd a šetření zaměřené na efektivnost adaptačních kurzů
- participace na adaptačních kurzech sloučených tříd zaměřené na stmelení kolektivu
- diagnostika klimatu třídy odhalující vztahy mezi vrstevníky (sociometrie)
- preventivní činnosti ve třídách (přednášky na téma “Poruchy příjmu potravy” pro žáky 7. tříd, přednášky pro 9. třídy na téma “Vztahy”)
- předcházení, odhalování a řešení šikany (dotazníky, rozhovory, hry s psychologickým obsahem )
- využívání technik pro snižování napětí, rozvíjení spolupráce, posílení schopnosti empatie (pohybové hry, projekční a sebepoznávací techniky)
- participace na vedení třídnických hodin
- doprovody na exkurze a doprovody na kulturní či sportovní akce a vědomostní soutěže
- pomoc při vedení žáků mimo vyučování v družině a školním klubu
- účast na zápisu dětí do 1. třídy
- účast na škole v přírodě, techniky zaměřené na rozvoj komunikačních dovedností
Individuální práce s žáky:
- rozhovory a projektivní techniky zaměřené na zjišťování příčin obtíží žáka
- konzultace o stylech učení a nácvik technik vedoucích k efektivnímu učení
- konzultace o chování a nácvik vhodných způsobů chování (snižování agresivity, rozvoj efektivní komunikace)
- konzultace zaměřené na zvýšení sebevědomí žáka a nácvik nových způsobů chování
- krizové intervence
- rozvoj komunikačních dovedností a motivační rozhovory
Poskytování konzultací rodičům a zákonným zástupcům:
- Konzultace probíhají nejčastěji na žádost rodičů, v době konzultačních hodin nebo po dohodě i v době mimo konzultační hodiny.
Poskytování metodické pomoci pedagogickým pracovníkům:
- Během školního roku 2012-2013 proběhlo 489 konzultací. Nejčastějšími tématy byla práce se třídou, vztahy v třídním kolektivu, využívání podpůrných a vyrovnávacích opatřeních u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, motivace k učení.
Komunikace s odborníky:
- Školní psycholog úzce spolupracuje s výchovným poradcem, metodikem prevence, speciálním pedagogem a etopedem, kteří působí na škole. Spolupracuje také s odborníky z dalších institucí, zejména s odborníky z Pedagogicko –psychologické poradny, Střediska výchovné péče, sociálními pracovnicemi a kurátory z OSPOD a Sociálně aktivizační službou.